Verkoopcoach Jaap Bron waarschuwt verkopers om niet te bakkeleien over de verkoopprijs. Hij deed onderzoek naar de redenen waarom bepaalde verkoopdeals niet door gaan. Daar kwam uit dat de hoogte van de prijs in de meeste gevallen niet de doorslag geeft. Het gaat om andere grondslagen. Verkooptrajecten kunnen onder meer spaak lopen doordat klanten te weinig aandacht krijgen en verkopers niet genoeg initiatief nemen of niet nadenken. Ook het niet nakomen van afspraken zorgt ervoor dat deals kunnen afketsen. `De prijs is niet belangrijk. Zegt de inkoper: je bent te duur, dan is dat een andere manier om te zeggen dat hij je een klootzak vindt`, aldus Bron. De verkoopcoach heeft veel handige tips voor verkopers om onderhandelingen over de prijs te voorkomen. Zo moet je nooit als eerste over de prijs beginnen, ervoor zorgen dat de klant in een belevingssfeer raakt voordat de prijs ter sprake komt en proberen om op het netvlies van potentiƫle klanten te komen. En als de offerte er aan te pas komt, dan moet de beleving voorop staan. Mochten er toch onderhandeldingen komen over de prijs, geef dan nooit zelf het eerste signaal af dat je bereid bent te praten. Immers, dan zakt de prijs.
Bron: BizzThe blog for pricing and profit optimisation decision makers - an initiative of the European Pricing Platform - www.pricingplatform.eu
7.7.08
Sales price is rarely the reason for failed deals.
sales coach Jaap Bron warns salesmen not to argue concerning the sales price. He did research into the reasons why certain sales deals jump off. In most of the cases it was not due to the high prices. It concerns other bases. It includes factors such as: customers are not getting enough attention, salesmen do not take enough initiative, or do not think properly. Also, not delevering on agreements. `The price is not important. The buyer says: you are too expensive, this is another way to that say he does not like you`. The sales coach has skilful advise for salesmen to prevent negotiations concerning the price. You must never start first on the price, ensure that the customer becomes in a perception environment before the price comes to talk. The perception must stand first when presenting the proposal. When negotiating, never indicate that you are prepared to talk about the price. Then the price will fall.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment