The American publishers want to master their own price policy, as price is a complete part of the marketingmix. Amazon-boss Jeff Bezos has every interest in keeping the prices for ebooks low, so he can move consumers into choosing the Kindle platform for their ebooks. The retailer came up with a smart move. He offers the publisher 70% of the royalties that Amazon makes on the sales of the ebooks. But to get 70% of the royalties the price for an ebook needs to be under $10. It is nice to see that different kinds of mechanisms are being brought to life, that forces publishers to think about their pricestrategy for ebooks. Otherwise it is also weird that retailers can enforce this way such a market power!
Eén van de succesfactoren van de Kindle ereader is dat veel Amerikaanse bestsellers in digitale vorm voor minder dan 10 dollar verkrijgbaar zijn. Aanvankelijk stelde Amazon onder het wholesaler model zelf de ebookprijzen vast, maar onder druk van uitgevers besloot de retailer over te gaan op het agency model, waarbij de uitgever de prijzen bepaalt. Amazon probeert nu op een andere manier de ebookprijzen laag te houden. Toen de Kindle eind 2007 op de markt kwam waren er direct al tientallen boeken uit de bestsellerlijst van de New York Times voorhanden als ebook, de meesten onder de ‘magische’ tien dollargrens. Veel mensen verbaasden zich over deze lage prijzen, vooral in vergelijking met de hardcover versies, die vaak meer dan het dubbele kosten. Het waren echter niet de uitgevers die deze lage ebookprijzen entameerden, maar Amazon, die als wholesaler de ebooks inkocht van uitgeverijen en die tegen een zelf vast te stellen verkoopprijs ging aanbieden. Dat zette echter kwaad bloed bij Amerikaanse uitgeverijen, die hun eigen prijsbeleid willen hanteren, prijs is immers een integraal onderdeel van de marketingmix. Onder druk van een paar van de grootste uitgevers die dreigden hun ebooks terug te trekken besloot Amazon daarom over te stappen op het agency model, waarbij de uitgever de verkoopprijs van de ebooks kan vaststellen. Enerzijds is het goed om te zien dat er mechanismen in het leven worden geroepen die uitgevers nog eens goed laten nadenken over hun prijsstrategie voor digitale boeken, aan de andere kant is het uiterst merkwaardig dat een retailer op deze wijze zoveel marktmacht kan afdwingen. Sommige boeken – of ze nu op papier of digitaal worden uitgegeven – vragen nu eenmaal meer tijd en onderzoek, om over redactie en vertalen nog niet te spreken, dan andere boeken. Dat moet zich kunnen vertalen in een hogere verkoopprijs, maar dat wordt nu bestraft door een marktpartij die alle (soorten) ebooks op één lijn zet – chicklit naast literaire meesterwerken, scripties naast gedegen wetenschappelijke onderzoeken. En dat is uiterst kwalijk. Het is dus wachten op een nieuwe revolte, of op partijen die Amazon met gunstiger voorwaarden de loef gaan afsteken.
No comments:
Post a Comment