Belgian consumers are positive against fairtrade products, but choose often for other products because fairtrade products are expensive and are sometimes not credible. People that are older and highly educated are the biggest consumers of fairtrade products, so is the conclusion of the research executed by professor Patrick de Pelsmacker.
Belgische consumenten staan positief tegenover fairetradeproducten, maar kiezen ook vaak voor andere producten omdat eerlijkehandelsproducten duur zijn en soms niet geloofwaardig overkomen. Oudere en hoogopgeleiden zijn de grootste afnemers van fairetradeproducten, aldus onderzoek van professor Patrick De Pelsmacker van de universiteit van Antwerpen. Hij pleit voor één geloofwaardig, internationaal fairtradelabel omdat de Belg niet meer wijs raakt uit het overaanbod aan fairtradelabels dat vandaag bestaat. Het zijn vooral non-conventionele, altruïstische idealisten van boven de veertig en met een hogere opleiding die bereid zijn fairtradeproducten te kopen. Zij kopen het liefst ethisch verantwoorde producten van een fabrikantenmerk met een internationaal erkend label, waarbij er op de verpakking meer uitleg wordt gegeven. Bovendien willen ze die producten in de supermarkt kunnen kopen, in hetzelfde rek als de niet-ethische producten. Uit het onderzoek blijkt dat er nog een immens groeipotentieel bestaat voor fair trade. 35% van de bevolking is bereid tot 10% meer te betalen voor eerlijke producten.
Bron: De Morgen
No comments:
Post a Comment