Mediamarkt is a well-known example. They work hard on their price image, in every communication they do. Mediamarkt has large shops, very strong offers and commercials and advertise with low price as the main message. Mediamarkt will be able to keep this strategy for a long time, but the price perception will be closer to the real prices in a few years time. Another retailer that has a good price image is Zara. Despite the fact that the fashion industry is a industry where making price comparisons is very difficult. The perception of Zara's prices are lower than those of H&M but the truth is the opposite.
“Mediamarkt is natuurlijk een bekend voorbeeld. Zij sturen enorm
op prijsimago, in alle communicatie-uitingen”. Mediamarkt heeft grote winkels,
met productdominantie, een aantal zeer scherpe aanbiedingen en commercials en
advertenties met prijs als middelpunt. “Mediamarkt zal deze strategie lang kunnen
volhouden”, aldus Van der Goot, “maar de prijsperceptie zal in de komende jaren
dichter bij de werkelijke prijs komen te liggen. In Duitsland, waar Mediamarkt
al langer actief is, zie je deze beweging ook. Daarbij komt het probleem dat
Mediamarkt niet in de prijsvergelijkers zit en er ook niet in kán zitten, aangezien
Mediamarkt haar prijzen locaal bepaalt”. Een andere retailer die haar prijsimago goed en effectief kan sturen is Zara. “Ondanks dat de modebranche een branche is
waar het vergelijken van producten en prijzen
lastig is, zien we dat Zara een significant
lagere prijsperceptie heeft dan H&M, terwijl
de feitelijke prijzen bij Zara hoger liggen”.
Mediamarkt en Zara laten zien dat de
Nederlandse retailer nog heel wat kan
leren als het op het effectief sturen van
prijsperceptie aankomt.
Bron : Hans van Scheerdijk – Retail Actueel
No comments:
Post a Comment