6.11.07

Are do-it-yourselfer not price conscious...?

Do-it-yourselfers are the most important customers of the building market. However their expenditures are not increasing, that is the conclusion of the Fediyama consumer study 2007. The budget is not seen as a barrier; 60% of the respondents is able to finance its expenditures, and 36% is even exceeding the foreseen budget. Only 29,30% is comparing prices, compared to 40% in 2005. Only 13% will buy the lowest priced product. Most consumers are prepared to spend more money to products that save time. And there is also the feeling that prices increased radically the last 10 years.

Doe-het-zelvers blijven de belangrijkste klanten van bouwmarkten. Hun uitgaven stijgen echter niet in waarde, zo blijkt uit de Fediyama-consumentenstudie van 2007. Het budget wordt niet als hindernis gezien; 60% van de respondenten kan moeiteloos zijn uitgaven financieren en 36% overschrijdt zelfs bij zijn DHZ-aankopen het voorziene budget. Nog maar 29,3% doet aan prijsvergelijking, tegenover 40% in 2005. Slechts 13% zal het laagst geprijsde product daadwerkelijk kopen. Consumenten zijn vooral bereid om meer geld te besteden aan tijdbesparende producten. Verder heerst het gevoel dat de prijzen de afgelopen 10 jaar radicaal zijn gestegen.

De Nederlandse consument is relatief weinig prijsbewust. Dat blijkt uit een onderzoek onder 45.000 consumenten in heel Europa. Voor de Nederlander is een winkel met een goedkoop imago al voldoende om hem het gevoel te geven dat hij prijsbewust inkoopt. Binnen de DHZ-markt is Praxis de goedkoopste winkel, terwijl Gamma het goedkoopste imago heeft. Op basis van de gemiddelde kassa-aanslag per product voor het totale assortiment in bouwmarkten (7,25 euro), ligt Gamma echter 5% lager en Praxis 2% hoger. De consument schat zelf de prijsverschillen tussen bouwmarkten op niet meer dan 1%.

Source: Mix nr 10

No comments: