From the moment of arrival at the airport, there are numberous of possibilities to acquire money of the travellers until they go onto the plane. The annual report 2007 of British Airways gives a good idea where this money is being spend. 150 millions passengers spend in 2007, nothing less than 616 millions euro on the 7 British airports of the group (Heatrow, Gatwick, Stansted, Glasgow, Edinburgh, Aberdeen and Southampton). The bulk of this money went to the airport carpark, aproximatly, 206 millions euro. In shops on the different airports 93 millions euro has been spend, to food and drink has been 75 millions euro spend. Changing money (the UK does pay in pounds, not in euro) 71 millions was earned; other activities such as car rental and advertisements around the airport ensured the rest. What remarkable is that the average passenger by visit spends scarcely 4 euro. For comparison: a passenger at the airport of Naples - which also is being runned by BA spends average 2.4 euro.
Van bij aankomst in de luchthaven tot men plaatsneemt in het vliegtuig ligt het pad van elke reiziger bezaaid met tal van mogelijkheden om geld op te doen. Het jaarverslag 2007 van British Airways geeft een goed idee van waar dat geld naartoe gaat. 150 miljoen passagiers besteedden in 2007 niet minder dan 616 miljoen euro op de 7 Britse vlieghavens van de groep (Heatrow, Gatwick, Stansted, Glasgow, Edinburgh, Aberdeen en Southampton).
Het gros van dat geld ging naar parkeergelegenheid, zo'n 206 miljoen euro. In winkels op de verschillende luchthavens werd 93 miljoen euro gespendeerd, aan eten en drinken ging 75 miljoen euro op. Aan het wisselen van geld (het VK betaalt in Ponden, niet in euros) werd 71 miljoen verdiend; andere activiteiten zoals autoverhuur en advertenties op en rond de luchthaven zorgden voor de rest.
Opmerkelijk is dat de gemiddelde passagier per bezoek amper 4 euro besteedt. Ter vergelijking: een passagier in de luchthaven van Napels -die ook door BA wordt uitgebaat- spendeert gemiddeld 2,4 euro.
Bron: Financial Times
No comments:
Post a Comment