A year ago the British band Radiohead offered their new album 'In rainbows' on the Internet. Fans could decide themselves how much they wanted to spend for the record. Many questions were asked with this kind of internet exploitation. Not everyone was convinced that an album which was firstly free offered on the internet would sell also in the shops. The figures which the editor Warner Chappell had send, astonish friend and enemy. In spite of the Internet act Radiohead did sell 1.75 million copies of the album, internetdownloads not included. Yet, not everyone in the music industry is convinced about free spreading of music. Free music dividing to stimulate sale can only work with big names, thus an insider says. 'Only bands as Radiohead can succeed after such acting, because you will come in all newspapers and magazines.'
Een jaar geleden bood de Britse band Radiohead zijn nieuwe album In rainbows op zijn website aan. Fans mochten zelf beslissen hoeveel ze veil hadden voor de plaat. Pas later lag het album in de winkels. Er werden veel vraagtekens geplaatst bij de internetstunt. Niet iedereen was er immers van overtuigd dat een album dat eerst gratis werd aangeboden, ook in de winkel zou verkopen. De cijfers die de uitgever Warner Chappell gisteren rondstuurde, verbazen vriend en vijand. Ondanks de internetstunt verkocht Radiohead liefst 1,75 miljoen exemplaren van het album, internetdownloads niet inbegrepen. De vorige twee platen van Radiohead, Amnesiac en Hail to the thief, haalden 900.000 tot 990.000 stuks.
Guy Hands, de grote baas van EMI, zag de internetstunt van Radiohead met lede ogen aan. 'Radiohead kwam met een fantastische manier om zijn muziek te promoten', zo zei hij begin dit jaar aan Music Week. 'Een concept dat bedacht had moeten zijn door iemand van de platenfirma, niet door Radiohead. Het was een innovatief idee. Een label zou met zulke ideeën meer geld verdienen voor de artiest dan nu het geval is, maar dan heeft het wel de vrijheid en de creativiteit nodig om op een andere manier te denken.'Toch is binnen de muziekindustrie lang niet iedereen overtuigd van de positieve invloed van het gratis verspreiden van muziek. Het gratis verdelen van muziek om de verkoop te stimuleren kan enkel werken bij grote namen, zo zegt een insider. 'Als je Radiohead bent, zal je na zo'n stunt extra platen verkopen, want je komt in alle kranten en magazines.'
No comments:
Post a Comment