Saturday 17 March 2007 - ZALTBOMMEL (Belgium) - Campina will start discussions with the supermarkets in the Netherlands and Germany about the price of dairy products and the supermarket's home brands. Because of the high price distance between home brands and the manufacturer's brands, the price of the home brands needs to increase by 4 to 5 percent.
Zaterdag 17 maart 2007 - ZALTBOMMEL - Campina gaat in Nederland en Duitsland met de supermarkten praten over de prijs van de zuivelproducten van eigen huismerken. Die moet volgens bestuursvoorzitter Tiny Sanders van Campina met 4 tot 5 cent omhoog omdat de supermarkten nu een veel te grote prijsafstand creëren tussen de huismerken en het fabrikantenmerk (het A-merk).
"Niet wij zijn degenen die de prijzen in het schap bepalen, maar de supermarkten. Als dat grote prijsverschil gehandhaafd blijft, is dat op den duur funest voor de A-merken en dus niet in ons belang.".Sanders zei dit gisteren bij de presentatie van de jaarcijfers over 2006 en aan de vooravond van de introductie van Campina merkmelk: melk van koeien uit de wei die bijzondere voeding krijgen waardoor de melk een hoger gehalte heeft aan onverzadigde melkzuren en een dubbel percentage Omega 3-vetzuren. Omdat de melk zich van andere melk onderscheidt, zijn consumenten volgens Sanders bereid meer te betalen, maar hij gaf toe er alle belang bij te hebben vóór de introductie ervan in april met de supermarkten zaken te kunnen doen over de huismerkprijzen. De koeien van de boeren die aan Campina leveren, produceerden vorig jaar samen 4,7 miljard kilo melk. De boter, melk, kaas, toetjes en speciale producten die het concern ervan maakten, brachten wereldwijd 3,6 miljard in de kassa; 55 miljoen meer dan in 2005. Toch was het volgens Sanders een moeilijk jaar door wegvallende EU-subsidies en hogere prijzen voor grondstoffen die juist Campina veel verwerkt in onder meer de producten die DMV Campina in Veghel maakt voor de farmaceutische industrie. Normaal gesproken producten waar hoge marges opzitten, maar vorig jaar om die reden aanzienlijk minder. Tegenvallers waren ook de tientallen miljoen meer voor energie, verpakking en de vleesvervanger Valess die niet hard genoeg groeit. "Maar we hebben geduld; dit komt goed want het product past in de gezondheidstrend." Meevallers boekte Campina in de afzetgroei van het vierde thuisland Rusland (na Nederland, Duitsland en België) en in het Verenigd Koninkrijk en Griekenland. De sterke focus op gezondheid en light betekent een forse groei in de verkoop van producten met flinke marges. In Duitsland is Campina inmiddels marktleider in het segment ´gezondheid´. De hele reeks van producten uit de Optimel-lijn, kreeg in 2006 een extra impuls met de introductie van Optimel Control, een melkproduct dat helpt bij het lijnen omdat het een hongergevoel wegneemt. Het is ook in de driehoek gezondheid, yoghurts en drinks dat Campina uit wil breiden met strategische aankopen.Volgens Sanders zoekt Campina vooral in Azië naar dit soort overnamekandidaten.
No comments:
Post a Comment