The different researches made it clear that the behaviour of the consumer is influenced. If the price of a particular product is set too high, consumers are angry at the retailer and punish him by not buying any other products there, even if those are in special offer.
But if the retailer sets the price of a particular product very low, there is a remarkable positive influence on the sales of the other products the retailer sells.
De onderzoeken maken duidelijk dat het gedrag van consumenten wordt beïnvloed door attributieprocessen. Indien een product een veel te hoge prijs heeft, worden consumenten boos op de winkelier en straffen hem af door daar ook geen andere producten meer te kopen, zelfs als deze in de aanbieding zijn.
Als een winkelier daarentegen een aantal door de consument gezochte producten sterk in prijs heeft verlaagd, kan dit een positief effect hebben op de verkoop van andere producten. In dit soort gevallen wil de consument de retailer als het ware 'belonen'. De Amerikaanse retailer Kmart heeft lange tijd deze strategie gevoerd onder de naam 'blue-light specials' (kortstondige, van te voren niet aangekondigde kortingen). Niet alleen werden consumenten door deze acties in een positieve koopstemming gebracht, ook hadden de 'blue-light specials' een positief effect op de gevoelens ten aanzien van Kmart.
Bron: www.eurib.org
No comments:
Post a Comment