Maar dit jaar staan de prijzen onder druk. Ryanair moest de tarieven naar beneden aanpassen om hun groeidoelstelling van 22% meer passagiers te kunnen realiseren. Daardoor bleef de winstgroei steken op 5%. In het derde kwartaal van dit jaar dreigt zelfs verlies, een novum voor Ryanair. Bovendien verzwakt de markt, vooral in Groot-Britannië, waar de rentedruk toeneemt en de kooplust afneemt.
Alle prijsvechters hebben momenteel last van de situatie. De grootste, Ryanair, Easyjet en Air Berlin, hebben in april allemaal minder passagiers vervoerd. Bij Ryanair zakte de bezetting met één procent tot 82%, terwijl de maatschappij net weer 27 nieuwe Boeings 737-800 toestellen heeft besteld. Toch is Ryanair optimistisch en houdt de doelstellingen voor 2012 vast. Dan wil men twee keer meer verdienen dan vandaag het geval is.
Toch verdienen prijsvechters goed : de winstmarge van Ryanair ligt op bijna 20%, van Easy-Jet op 8. De overige sectorleden in IATA verenigd moeten het met gemiddeld 2% stellen, ook al zijn ook daar beterverdieners.
Bron : Financieel Dagblad
No comments:
Post a Comment