The pressure on advertisement rates in the daily paper market in the Netherlands is during the last months considerably increasing. Cause: the market became much more competitive with the coming of the new free papers 'De Pers' and 'Dag'.
De druk op de advertentietarieven in de dagbaldmarkt groeit de laatste maanden fors. Oorzake: de markt is met de komst van gratis kranten De Pers en Dag competitiever geworden en de advertentiemarket krimpt.
Dagbladinkoper Wim van der Peet van GroupM merkt dat de uitgevers hogere kortingen op de tarieven verlenen. 'De commerciƫle lenigheid neemt toe. De tijd dat je met de tariefkaart in de hand kon uitrekenen hoeveel je moest betalen is voorbij. Werd er vroegerover een paar procent onderhandeld, nu lopen de kortingen op tot 10, 15, 20 pct.
Volgens PCM's Termeer is ook de steeds grotere focus van mediabureaus op de prijs/prestatie van invloed op de oplopende prijsdruk. 'Als het AD een oplagedaling van 20 pct doormaakt, accepteren mediabureaus niet meer dat daar geen tariefconsequentie op volgt'.
No comments:
Post a Comment