2.5.07

Free GoPass for young people that celebrate their 16th Birthday.

Young people that celebrate their 16th Birthday are receiving a free Go Pass (value: € 45 euros). The purpose is to stimulate young people to travel by public transport.

Wie zestien wordt, krijgt in België voortaan een gratis Go Pass (waarde: 45 euro). Dat meldt staatssecretaris voor Overheidsbedrijven Bruno Tuybens (sp.a). Bedoeling is de jongeren in contact te brengen met het openbaar vervoer. Binding"Het is van essentieel belang om jongeren in een heel vroeg stadium te laten kennis maken met het treinvervoer. Met de Go-Pass zetten ze nu ook een eerste stap naar het perron", zegt Tuybens. "Door op jonge leeftijd structureel 'in te werken' op het mobiliteitsgedrag van jongeren, krijgt de NMBS Groep de kans bijkomende reizigers aan haar te binden".130.000Volgens statistische gegevens zijn er in 2007 zo'n 130.000 16-jarigen, wat neerkomt op net iets meer dan 10.000 brieven per maand. Dit jaar is in de federale begroting hiervoor 2 miljoen euro ingeschreven, en naargelang het succes van de maatregel zullen de kredieten worden aangepast. Praktisch krijgen de jongeren in de maand waarin ze verjaren een brief van de NMBS met een waardebon. Die kunnen ze dan in een NMBS-station in hun buurt inruilen voor een Go Pass.

Bron: Belga/hln

Belgian consumers want to pay up to 10% more for fairtrade products

Belgian consumers are positive against fairtrade products, but choose often for other products because fairtrade products are expensive and are sometimes not credible. People that are older and highly educated are the biggest consumers of fairtrade products, so is the conclusion of the research executed by professor Patrick de Pelsmacker.

Belgische consumenten staan positief tegenover fairetradeproducten, maar kiezen ook vaak voor andere producten omdat eerlijkehandelsproducten duur zijn en soms niet geloofwaardig overkomen. Oudere en hoogopgeleiden zijn de grootste afnemers van fairetradeproducten, aldus onderzoek van professor Patrick De Pelsmacker van de universiteit van Antwerpen. Hij pleit voor één geloofwaardig, internationaal fairtradelabel omdat de Belg niet meer wijs raakt uit het overaanbod aan fairtradelabels dat vandaag bestaat. Het zijn vooral non-conventionele, altruïstische idealisten van boven de veertig en met een hogere opleiding die bereid zijn fairtradeproducten te kopen. Zij kopen het liefst ethisch verantwoorde producten van een fabrikantenmerk met een internationaal erkend label, waarbij er op de verpakking meer uitleg wordt gegeven. Bovendien willen ze die producten in de supermarkt kunnen kopen, in hetzelfde rek als de niet-ethische producten. Uit het onderzoek blijkt dat er nog een immens groeipotentieel bestaat voor fair trade. 35% van de bevolking is bereid tot 10% meer te betalen voor eerlijke producten.

Bron: De Morgen

Belgian supermarkt chains are risking super fines for mutual price agreements

If the supermarket chains are guilty for mutual price agreements, they risk fines that can run up to 10 % of their revenue. The total amount can run up to a few hundred of million euros or even a few billion euros.

Indien de warenhuisketens zich hebben schuldig gemaakt aan prijsafspraken, riskeren ze boetes die kunnen oplopen tot 10 procent van hun jaaromzet. Het totale boetebedrag zou zo kunnen oplopen tot honderden miljoenen euro of zelfs enkele miljarden euro, meldt de Raad voor Mededinging.

De mededingingsautoriteit bevestigt ook dat er "duidelijke aanwijzingen dat bepaalde grote warenhuisketens in ons land prijsafspraken hebben gemaakt bij de verkoop van parfums, verzorgings- en huishoudproducten".

Welke warenhuisketens inspecteurs over de vloer kregen, kan de Raad voor Mededinging omwille van het geheim van het onderzoek niet zeggen. Maar intussen hebben Colruyt, Delhaize en Carrefour bevestigd dat zij bezoek hebben gekregen van onderzoekers van de Belgische mededingingsautoriteit. Meer details over de aard van het onderzoek konden de ketens nog niet geven.

Bron: Belga/hln

Beer cartel in the Netherlands: The hotel and catering industry wants immediately lower purchase prices.

'Koninklijk Horeca Nederland' has a million claim in preparation to undamage entrepreneurs. The organization reacts by this on the fine that the Eurocommissioner Kroes handed out to the brewers Heineken, Bavaria and Grolsch. The fines enforced by the European Commission, confirms that entrepreneurs paid to much in the past.

Koninklijk Horeca Nederland heeft een miljoenenclaim in voorbereiding om ondernemers schadeloos te stellen. De brancheorganisatie reageert op de boete die eurocommissaris Kroes eerder deze week uitdeelde aan de brouwerijen Heineken, Bavaria en Grolsch. "Koninklijk Horeca Nederland strijdt al jaren voor marktwerking en transparantie van de biermarkt en inkoopprijzen van bier. De boetes die door de Europese Commissie zijn opgelegd, bevestigen dat ondernemers te veel hebben betaald," aldus een woordvoerder van de branchevereniging. Die benadrukt dat deze boetes betrekking hebben op het verleden, maar dat sindsdien (2000) de brutoprijzen van de verschillende brouwerijen nagenoeg hetzelfde zijn gebleven. "De huidige inkoopprijzen zijn ook nu te hoog en in de afgelopen jaren niet verlaagd. Wij roepen de brouwerijen op om direct de inkoopprijzen van bier aan te passen." De inkoopprijs van bier is voor een horecaondernemer even duur als de verkoopprijs bij supermarkten. 55 tot 70 % van de bieromzet in de horeca is contractgebonden. Horeca Nederland zal ook InBev een claim sturen. De Belgisch-Braziliaanse biergroep bracht het onderzoek naar een Nederlands bierkartel in 2000 aan het rollen en gaat in ruil daarvoor nu vrijuit, maar volgens Horeca Nederland treft het daarom niet minder schuld.

Bron: Express.be

Dutch beer cartel fined and furious!

The Dutch beer brewers Heineken, Grolsch and Bavaria, that received a huge fine enforced by the European Commission, are furious about the Belgian giant Inbev. The Belgian-Brazilian beer group revealed necessary information to start the investigation of a Dutch beer cartel in 2000. For that information, Eurocommissioner Kroes remits the fine for Inbev, €84 million.

De Nederlandse bierbrouwers Heineken, Grolsch en Bavaria, die gisteren een torenhoge boete door de Europese Commissie opgelegd kregen, maken zich „heel boos” over de Belgische gigant Inbev. De Belgisch-Braziliaanse biergroep bracht het onderzoek naar een Nederlands bierkartel in 2000 aan het rollen en gaat in ruil daarvoor nu vrijuit. Eurocommissaris Kroes scheldt de boete voor Inbev, theoretisch ruim €84 miljoen, geheel kwijt op grond van de zogenoemde ’clementieregeling’: een overtreder die als eerste bruikbare informatie aanlevert ontsnapt de boetedans. Het voormalige Interbrew moest in 2001 bijna € 47 miljoen betalen voor deelname aan een Belgisch bierkartel, en besloot al in het jaar daarvoor soortgelijke praktijken elders in Europa op te biechten om verdere boetes voor zichzelf te voorkomen. Dergelijke klikacties hebben dit jaar geleid tot in totaal meer dan €2 miljard aan kartelboetes, waarmee het record over heel 2006 (€1,8 miljard) al is gebroken. Een topman van Bavaria vindt het echter onacceptabel dat de zaak is aangezwengeld door een partij die direct belang heeft bij torenhoge boetes voor directe concurrenten.

Bron: De Telegraaf