16.10.07

Dutchmen and price perception...

In the Netherlands, the retailers do not work often with their prices and their price image in a strategical manner, says Marc van der Goot, partner at OC&C.

The Dutch consumer has a wrong view of the factual prices. The price perception in countries such as Germany, the U.K. and France is much better. This perception difference has many reasons: "In Germany there are many branches that exist of 20 to 40% out of discounters, with a better price perception as result.

In Nederland wordt door retailers weinig strategisch met prijs en prijsimago gewerkt”, zegt Marc van der Goot, partner bij OC&C. OC&C onderzocht onlangs de feitelijke en vermeende prijsniveaus voor een groot aantal retailers in Frankrijk, Duitsland, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Nederland. “De Nederlandse consument heeft een slecht beeld van de feitelijke prijzen”, luidt een opvallende conclusie uit het onderzoek. De prijsperceptie in landen als Duitsland, Engeland en Frankrijk is veel beter. Dit verschil kent verschillende oorzaken: “In Duitsland bestaan veel branches voor 20 tot 40% uit discounters, met een betere prijsperceptie als gevolg, en in Frankrijk geven de winkellocaties aan de rand van de stad (bijvoorbeeld de hypermarch√©) de prijsperceptie een goede houvast.” In Nederland is het prijzenlandschap veel diffuser. Bron : Hans van Scheerdijk – Retail Actueel

No comments: