17.10.07

More gains for retailers by ifluencing the price perception

Despite the euro and the increase of price comparisons the entrepreneur can earn a lot of money by smart pricing. Who seems cheap or who emotionally influences the prices keeps the gains interesting.

Ondanks de invoering van de euro en de opmars van prijsvergelijkers kan een ondernemer door slim te prijzen nog altijd meer verdienen. Wie een beetje goedkoop lijkt, de prijzen vertroebelt of emotioneel beïnvloedt, houdt de marges interessant.

In de schappen van de Media Markt in het Utrechtse winkelcentrum Hoog Catharijne liggen veel meer mp3-spelers met 2 of 4 GB opslagruimte dan met 1 of 8 GB. De meeste schapruimte krijgen de iPods nano met ruimte voor 4 GB muziek. Die zijn voor euro199 verkrijgbaar in vier kekke kleuren. Van de iPod met 1 GB is er één grijze variant en er is ook maar één zwart exemplaar met 8GB te koop voor euro 249.

Dat is niet toevallig. Als er duurdere en goedkopere varianten zijn kopen mensen de middelste. Klanten kiezen voor een compromis tussen prijs en kwaliteit en kopen daardoor vaak duurdere en grotere producten dan ze eigenlijk nodig hebben. De meeste consumenten hebben genoeg aan 1GB maar fabrikanten hebben liever dat ze de grotere opslag kiezen. Ze kunnen dan een hogere prijs vragen.

Bron : Richard Smit, Het Financieele Dagblad

No comments: